Mimmi Börjessons broderistipendium 2021

Vi har nu delat ut Mimmi Börjessons broderistipendium 2021! Mottagaren är Jennie Anna McMillen och motivering lyder: Broderi som nutidsdokument – och berättelser om världen vi lever i. Ett skickligt utfört hantverk av en modig hand och en brodös som är sann i sitt eget uttryck. Jennie har de senaste åren arbetat med konflikten mellan civilisation och natur, där båda parter försöker inta nya delar av världen. Hon har också hittat sina vägar i det 3-dimensionella uttrycket.

Bakgrunden till stipendiet: År 1857, i Byske mitt emellan Skellefteå och Piteå, föddes brodöslegenden Mimmi Börjesson. Hon växte upp på en bruksherrgård fram till pappans död då mamman tog familjen till Stockholm. Mimmi gjorde år 1893 arbetsprov hos Handarbetets Vänner och fick genast arbete som brodös. Hon blev både omtalad och uppskattad för sitt gedigna och vackra arbete, och ingick i Handarbetets Vänners styrelse under en tid. Där broderade hon, tillsammans med sina kollegor, motiv i samarbete med bland annat prins Eugen, Gunnar Wennerberg, Sofia Gisberg och Maja Sjöström. Mimmi var med och grundade textateljén Licium tillsammans med Agnes Branting, en stor aktör inom den svenska liturgiska textilkonsten. Ateljén startade i all blygsamhet hemma i Mimmis lägenhet i centrala Stockholm. År 1897 fick Mimmi diplom vid Stockholmsutställningen och år 1900 vid världsutställningen i Paris. Vid konstindustriutställningen 1909 deltog Licium och textilierna fick sedan åka till Budapest för att visas upp även där. Mimmi gick i pension 1918 och fortsatte brodera tillsammans med släktens yngsta. Hon blev 96 år gammal.

År 1993 skänkte Mimmis barnbarn Ingrid Falkman, dåvarande styrelseledamot i Föreningen för Svensk Hemslöjd, 130 000 kr till föreningen som grund till en stiftelse till minne av sin mormor. Året efter instiftade föreningen Mimmi Börjessons broderistipendium. Nästan varje år delas ett stipendium om 5 000 kr ut.

Källa: Föreningen för Svensk Hemslöjd, SKBL/Christina Dackling, och Digitalt museum.